Paniek

Paniek doet je duizelen. Je voelt de aanval opkomen. En wat je ook doet, je krijgt er geen vat op. Het duizelt, je zweet, het voelt niet meer als jouw lijf. 

Paniek

De paniekaanvallen die regelmatig komen gaan je leven behoorlijk beheersen. Je sociale leven wordt steeds kleiner uit angst voor de mogelijke paniekaanval en de reactie van anderen. Je probeert vat op je paniek te krijgen en ondanks heel veel denken lukt dat je toch niet. En als de paniek komt dan breekt het zweet je uit, het duizelt je en je lijf voelt niet meer als jouw eigen lijf aan. En het ergste, … je kunt er niets aan doen. Nou ja, sommige mensen nemen een pilletje, wat alcohol of drugs. Even weg van die gedachten en dat nare gevoel.

Kenmerken van een paniekstoornis

  • Piekeren
  • Hartkloppingen, zweten, beven, duizeligheid, koude rillingen
  • Druk op de borst en benauwdheid
  • Droge mond
  • Doof gevoel of tintelingen in handen en/of voeten
  • Misselijk, maagpijn, braken of diarree
  • Omgeving ziet er anders uit
  • Controle verlies, wordt gek, ga dood

Wat is de oorzaak van paniek

Medisch gezien is het verkrijgen van een paniekstoornis niet duidelijk. Wel blijkt dat een paniekstoornis meer voorkomt bij mensen die:

  • Alleen wonen
  • Werkloos zijn
  • Weinig geld hebben
  • Depressief zijn (geweest)
  • Lage opleiding hebben genoten
  • Verslavingsgevoelig zijn
  • Heftige gebeurtenis hebben meegemaakt (psychotrauma)

Mijn ervaring is dat paniek ontstaat als je hoofd overuren gaat draaien in bijvoorbeeld cirkelredenaties, of angst voor de angst, of je naar oplossingen zoekt en die niet vind, waardoor je de controle verliest. Je kan het zien als een soort ‘systemoverflow’. Net als een computer die een tekort aan interne geheugen heeft en daardoor vastloopt.

Angst voor de angst ontstaat wanneer je bang bent om in situaties te komen waar je angst hebt ervaren. Je gaat dan ervoor zorgen niet meer in die situaties terecht te komen. En wat nou als het plotseling toch gebeurt en jij er niets aan kan doen? Oeps die gedachte roept weer angst op. Vandaar angst voor de angst.

Wat je zelf kan om paniek te verminderen

Wat sowieso bijdraagt aan vermindering van paniek is:

  • Bewegen liefst in de natuur
  • Regelmatig leven
  • Genoeg slapen
  • Goed en gezond eten
  • Geen alcohol of drugs
  • Ontspan
  • Ervaringen opschrijven
  • Geruststellende gedachtes oproepen

Behandeling van paniek

De behandeling van paniek kent een aantal onderdelen:

  1. Ontspanningsoefeningen
  2. Weten wat de paniek veroorzaakt
  3. Onderliggende oorzaken van paniek aanpakken. Vaak ben je onbewust van wat onderliggend jouw paniek aanwakkert. Door je daar bewust van te worden, kan je  de boel aanpakken
  4. Controle, willen weten, beheersen zijn woorden die vaak meespelen. Waarom is dat bij jou?
  5. Signalen van je lijf leren herkennen
  6. Deze signalen leren omzetten in oplossingen voor jou

Paniek, herken jij jezelf?

Herken je dit en wil je paniek aanpakken. Maar een afspraak. Bel of mail me.

 

Lees meer:
Angst
Rouwverwerking
SOLK
Begeleiding bij kanker
Stress en Burnout

Tijdens coronatijd open met inachtneming van de voorschriften. Neem direct contact op
Toggle Bar