Angst

Als angst meer is dan de goede raadgever en je leven belemmert, dan ontneemt de angst je levensenergie. Daar is wat aan te doen. 

Angst

 

Bang zijn we allemaal wel eens. Het is heel normaal als je angstig bent op een richel 600 meter hoog met harde wind. Dan is angst een goede raadgever. Angst voor het nemen van een moeilijke beslissing geeft je een boost aan energie en zet je op scherp. Maar als angst je gaat belemmeren in je dagelijkse leven dan is de angst niet meer productief. Je kunt bijvoorbeeld bang zijn zonder dat daar een duidelijk aanwijsbare reden voor is. Die angst is echt. Het resultaat is dat je steeds minder het leven leidt wat je wil. Je vervreemd van je omgeving en je levensvreugde neemt af.

Je kan ook angst ervaren in periodes dat je het moeilijk hebt. Je hebt bijvoorbeeld problemen op het werk en thuis en dit alles is je teveel. Bang zijn is een normale reactie. Veel mensen ervaren in hun leven periodes van angst.

Wat helpt bij angst?

  • Blijf de dingen doen die je eng vindt
  • Beweeg regelmatig liefst in de natuur
  • Eet gezond
  • Slaap voldoende en op tijd
  • Schrijf je ervaringen over angstige momenten op
  • Praat over je angst met mensen waar je je veilig voelt
  • Blijf de dingen doen die je eng vindt

Wat gebeurt er bij angst?

Als je bang bent dan gaat je hartslag omhoog, je ademhaling gaat sneller, je kan ervaren dat het zweet je uitbreekt en dat een warmtegolf naar je hoofd stijgt. Je lijf bereidt zich voor om of te vluchten of te vechten.

Wanneer wordt angst een probleem?

Dat jouw angstklachten een probleem worden, kun je bijvoorbeeld hieraan merken:

  • Schrikt veelvuldig, hebt geregeld bang
  • Hebt last van spanningsklachten
  • Vermijdt nieuwe en/of angstige situaties
  • Wil minder contact met anderen
  • Prikkelbaar, moe of onzeker
  • Moeite met slapen en/of concentratie
  • Behoefte aan rust, slaapmiddelen of kalmerende middelen
  • Behoefte aan (meer) alcohol of drugs
  • Depressieve klachten

Aanpak om over je angst heenkomen

We starten met te praten wat de angst is en hoe je ermee om kunt gaan. Angst is van nature een nuttige emotie, want het waarschuwt je voor gevaar. Angst is dus normaal. Ik leer je weer jezelf te kalmeren, jezelf rustig te krijgen.

Pieker je rot

Als je banger bent dan goed voor je is, dan gaat je angstsysteem in de war. Je kan dan angst voor de angst krijgen. Daardoor ga je piekeren en daardoor slaap je weer niet goed en rust onvoldoende ui. En omdat je slecht slaapt, is dat weer aanleiding om je zorgen te maken wat daarvan de consequenties zijn. Daar ga je dan weer over piekeren. En zo raak je in een vicieuze cirkel. In sommige situaties kun je zo piekeren dat je het niet meer kan overzien waardoor paniek ontstaat.

Met het piekeren gaan we aan de slag. We doorbreken de vicieuze cirkel. Zorgen voor rust in je hoofd, waardoor geen paniek gaat ontstaan. En vooral je laten ervaren dat je het zelf kan. Dus vertrouwen op jezelf.

Van angst naar vertrouwen

Samen zoeken we naar de oorzaak van je angst. Soms ligt daar een concrete gebeurtenis aan ten grondslag die je niet los kunt laten. Deze herinnering blijft je dan achtervolgen. Dit is goed te behandelen met EMDR. Als het niet een specifieke situatie is gaan we kijken naar patronen. In ons hoofd herkennen we diverse patronen en krijgen daar gratis de oude emoties van vroegere situaties bij. Soms weet je niet welke situaties dat waren. En ook deze patronen zijn prima aan te pakken.

Controledwang

Sommige mensen proberen hun angsten te ‘bezweren’ door dwanggedachten of dwanghandelingen. Denk aan telkens je handen wassen als je iets aangeraakt hebt. Je zoekt naar een vorm van controle, een houvast. Doe je dit niet dan word je heel bang.

Ik help je de oorzaak van je angst te vinden

Mijn ervaring is dat elke angst een uiting van jou is om iets kenbaar te maken om te veranderen. Angst heeft een oorzaak en die help ik je vinden. Met een volle koffer aan technieken kan ik je daarbij helpen.

Maak direct een afspraak

Herken je jezelf, of heb je een vraag? Bel of mail mij.

 

Lees meer:
Paniek
Rouwverwerking
Trauma

Tijdens coronatijd open met inachtneming van de voorschriften. Neem direct contact op
Toggle Bar