Begeleiding door psychotherapie, hypnotherapie en coaching

Wanneer jouw psychische of sociale klachten erg genoeg zijn dan ga je die aanpakken. Op zoek naar hulp ontdek je dat er diverse vormen van psychotherapie zijn. Maar ja, welke pyschogische begeleiding helpt jou het beste? Ervaring leert dat de kans op succes het grootst is als de cliënt zich veilig voelt en vertrouwen heeft in de psycholoog. We hebben elkaar te leren kennen. Verder vind ik het belangrijk dat we het beide eens zijn over het thema achter de klachten. Dat is de reden dat ik bij de intake ruim de tijd neem om dit samen te onderzoeken. 

Elk mens heeft zijn eigen verhaal. Voor het aanpakken van jouw vraagstelling onderzoek ik samen met jou welke weg het beste bij jou aansluit. De psychotherapie is daarom maatwerk. Daarbij is er ruimte, tijd en aandacht voor jouw verhaal. 

In de psychische en sociale begeleiding kan ik diverse soorten van psychotherapie gebruiken. De inzet is afhankelijk van wat bij jou werkt en de aard van de klacht. Als klachten gebaseerd zijn op rationele onlogica dan wordt met cognitieve therapie getracht om het patroon of denkbeeld te veranderen. Met gedragstherapie kan je aangezet worden om anders te gaan handelen. Maar regelmatig is de klacht dan toch niet weg. De bron van jouw klacht zit dan dieper in je en is nog niet weggenomen. Als de kwetsuur aangeraakt (trauma) wordt, ervaren veel mensen dat ze direct reageren en niet meer logisch kunnen nadenken. Om naar de kern toe te gaan, worden de vaardigheden van andere psychotherapieën gebruikt, zoals Analytische Therapie, Hypnotherapie, Regressietherapie en Systemisch werken. Door de inzichten en (nieuwe) vaardigheden te combineren kan sneller resultaat geboekt worden.

Ik heb gemerkt dat mensen meer in balans zijn en blijven, wanneer hun denken, voelen, intuitie en acties dezelfde richting op gaan. Mijn ervaring is dat veel mensen moeite hebben hoe dit voor elkaar te krijgen. Gaandeweg de therapie merken clienten dat ze dit steeds beter af gaat en dat dit rust en ontspanning geeft. Stress en emotionele kou zijn voor mij twee hele belangrijke oorzaken voor psychische trauma's. Dus als je beter bij jezelf en in je rust kan blijven dan heb je minder last van stress. 

 

Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR)

EMDR

EMDR staat voor Eye Movement Desensitization and Reprocessing. EMDR kan goed worden ingezet bij mensen die nare ervaringen hebben meegemaakt en daar nu nog last van hebben. Belangrijk is dat de nare ervaring goed toe te wijzen zijn aan een gebeurtenis of situatie. Door middel van EMDR wordt dan de heftigheid van de emotie van de gebeurtenis afgehaald. Dit wordt gedaan door de aandacht van links naar rechts te laten gaan. Je volgt met je ogen mijn vinger die ik van links naar rechts beweeg. Je ervaart dat gedurende de sessie je steeds meer tot rust komt.

Deze vorm van psychotherapie wordt daarom wel gebruikt bij de verwerking van heftige trauma's, posttraumatische stressstoornis (PTSS), of wanneer de heftigheid van de emotie een andere vorm van psychotherapie in de weg staat. Tijdens de sessie wordt heel weinig over de concrete situatie gesproken. Daarom is deze techniek emotioneel niet heel belastend. Je verkrijgt echter ook niet veel bewustzijn op wat gemaakt heeft dat je iets als heftig hebt ervaren. Bij sommige situaties is het helder wat het trauma heeft veroorzaakt. Maar als de kans op herhaling reëel is dan wordt in een vervolgsessie met een andere therapievorm doorgegaan. 

Bij de intake worden jouw klachten geïnventariseerd en beoordeeld of deze klachten met EMDR goed te behandelen zijn. Mocht EMDR toegepast kunnen worden, dan wordt in de tweede sessie EMDR toegepast. Aan de hand van het behaalde resultaat worden eventueel nog vervolgsessies ingezet. 

Lees meer:
Psychotheratherapie
Hypnotherapie
Coaching
Gezins- en relatietherapie
EMDR therapie